Najbogatije pokojne zvezde

 

Mrtvi Kurt prestigao mrtvog Elvisa
U svetu šou-biznisa biti mrtav i nije neki problem, makar ne za ucveljene vlasnike autorskih prava.
Smrt nikada ne znači kraj karijere. Naprotiv!
Legenda o Marilyn Monroe procvetala je nakon njene smrti, automobilska nesreće učinila je Jamesa Deana besmrtnim buntovnikom bez razloga, a njujorški hitac Marka Chapmana je Johna Lennona je učinio autentičnim mučenikom hipi generacije.
A njihove naslednike – ljudima bez previše briga u životu.
Elem, vođa Nirvane koji je počinio samoubistvo sa 27 godina, preuzeo je prvo mesto Elvisu Presleyju na listi slavnih mrtvaca koji su prošle godine posthumno najviše zaradili, objavio je u utorak specijalizovani časopis Forbes.
Njih dvojica samo su neka od imena koja je Forbes stavio na svoju bizarnu listu - najbogatijih slavnih pokojnika.
Časopis koji bogataši, i oni koji to tek žele da postanu, sa nestrpljenjem listaju kada izlazi godišnji popis najbogatijih u ovoj-onoj oblasti po ovom-onom osnovnu, ne zadovoljava se više samo živima.
Već šest godina objavljuje listu umrlih koji svojim naslednicima iz groba donose najveću zaradu. Lista se sastavlja na osnovu intervjua sa članovima porodice, advokatima i administratorima poznatih pokojnika.
Pravni naslednici Kurta Cobaina su u 2005. godini zaradili 50 miliona dolara. Ukupno 13 poznatih pokojnika sa liste su zajedno zaradili 247 miliona dolara.
Elvis Presley, umro 1977, je sa 42 miliona pao na drugo mesta prvi put nakon 2001. Tvorac Snupija Charles Schulz zauzima treće mesto (35 milion), ispred Johna Lennona (24) i Alberta Einsteina (20), čije se ime koristi u proizvodnji vrlo popularnih edukativnih igara u SAD-u.
I dok većina pomenutih zvezda ima decu naslednike ili makar supružnike koji mogu i upravljati i uživati u prihodima od bogatstva čije su seme posadili, Marilynkino i Warhollovi blago, na primer, rasipaju ljudi koji su bili sve drugo samo ne bliski pokojnicima.
Na ovogodišnjoj listi prvi put se pojavilo ime Raya Charlesa ili Johnnyja Casha. Čovek u crnom, koji je umro 2003. godine, zaradio je sedam miliona dolara, dok je Ray, zvog istoimenog prošlogodišnjeg filma, zaradio šest miliona.
Epitaf cele priče bi mogle da mogle reči Tonyja Wilsona, jednog od vlasnika legendarne izdavačke kuće Factory (za koju su snimali Joy Division): “Najbolja zvezda je mrtva zvezda - dobro zarađuje, a ne stvara probleme!”.
Top 13 najbogatijih poznatih pokojnika:
  1. Kurt Cobain
  2. Elvis Presley
  3. Charles M. Schulz
  4. John Lennon
  5. Albert Einstein
  6. Andy Warhol
  7. Dr. Seuss (Theodor Geisel)
  8. Ray Charles
  9. Marilyn Monroe
  10. Johnny Cash
  11. J.R.R. Tolkien
  12. George Harrison
  13. Bob Marley

 

Fudbal preči od seksa

Polovina evropskih fudbalskih navijača radije će gledati važnu utakmicu nego voditi ljubav, ali taj prosek pokazuje znatna odstupanja u pojedinim zemljama, zaključak je istraživanja koje je sprovela jedna britanska agencija. Istraživanje je pokazalo da bi se za gledanje utakmice pre odlučilo 72 odsto Španaca, 67 odsto Norvežana, 64 odsto Holanđana, 62 odsto Nemaca, 61 odsto Britanaca i 54 odsto Švajcaraca. Prednost utakmici umesto vođenju ljubavi dalo bi tek 17 odsto portugalskih navijača, 25 odsto italijanskih, 27 odsto francuskih i 30 odsto belgijskih, navodi se u istraživanju sprovedenom među 2.000 fudbalskih navijača.

Gej scene u domacim filmovima

U proleće 1961. godine pred zagrebačkim bioskopom Lika u Ilici 10 (danas Plesni centar u izgradnji) povijao se dugački red u kojem se čekalo na karte za novu domaću komediju “Zajednički stan”. Publika je znala da je u pitanju film koji treba videti i nisu je naročito zanimale kritike u novinama što su se podrugivale humoru Dragutina Dobričanina (kasnije ga generacije pamte kao Vasu S. Tajčića u originalnom “Pozorištu u kući”). Već je pozorišna predstava bila fenomen koji se nije moglo ignorisati, burleska o ljudima koja se useljavaju u nedovršenu zgradu, jer ne veruju jedni drugima da imaju legitimno rešenje za stan. A kada je po njoj snimljen film - u rekordnom roku i - za to razdoblje - s neverovatno niskim budžetom, nastala je histerija. Jer, gegovi su u filmu možda bili banalni, no situacije kojima se film bavio - nestašica stanova i nizak društveni standard - bile su neugodno aktualne. U dijalozima se nesmetano spominjalo boga i svece, govorilo se jezikom ulice koji se nije moglo čuti u tadašnjem jugoslavenskom filmu, a kada se sve popularniji beogradski komičar Miodrag Petrović Čkalja u ulozi večnog studenta Pepija razdrao: “Silans!”, u kinu se više ništa nije čulo zbog opšte provale smeha. Najviše oduševljenja izazivala je scena u kojoj uzorni student medicine Miša (glumio ga je Mića Tatić, nedugo zatim domaćin krasne dečije serije Dušana Radovića “Na slovo na slovo”) leže u improviziranu postelju usred zgrade koja nema ni krova, a gotovan Pepi skida se u pidžamu i ugura se kraj njega. Miša je isprva konsterniran, no kad shvati da Pepi ne odustaje, počinje se nameštati kako zna i umije, a njihovo gurkanje povremeno naliči pozama ljubavnika u seksualnom činu. Da je neko iz publike povikao “Pederi!”, verovatno ne bi pogrešio. Spomenuta scena smešna je, jer računa na gledaoca kojem je prizor dvojice muškaraca u krevetu prihvatljiv jedino u komediji, ali je pritom i pomalo subverzivna: u tadašnjoj jugoslavenskoj kinematografiji i samo spominjanje homoseksualnosti bilo je nepojmljivo. Film “Zajednički stan” nastao je mimo uhodanog kinematografskog sastava pa je mogao koristiti malo drugačiju vrstu humora, no u društvu koje je još pre desetak godina osuđivalo svoje građane homoseksualnih sklonosti na kazne zatvora u trajanju od dve do šest godina čak i vrlo benigne gej aluzije bile su poprilična drskost. Zapravo, jedini takav sličan primer - da se u nekoj sceni zateknu dve osobe istoga spola u krevetu - nalazimo u filmu “Pukotina raja”, koji je 1959. režirao Vladimir Pogačić u produkciji zagrebačkog Jadran filma. Iako nije imala uspeha u bioskopima, savremena urbana drama snimljena po romanu Milana Tuturova obilovala je provokativnim motivima, od prizora bračnog silovanja do spominjanja činjenice kako je pobačaj jedini način da mlade socijalističke obitelji zadrže kakve-takve pristojne životne uslove. Junakinju koja se žrtvuje za muža i zapušta vlastitu karijeru glumila je Ljubica Jović, a njezinu prijateljicu - kojoj se ona jedino može poveriti - Tatjana Beljakova. Nakon jedne svađe sa suprugom, Jovićka dolazi prespavati Beljakovoj, i pre nego što usnu dve se žene nežno pomiluju. Najava lezbijskog odnosa? Ne baš, no gledaoci su zasigurno bili pomalo naelektrizirani prizorom koji u tadašnjoj jugoslavenskoj kinematografiji nije baš bio uobičajen. Zapravo, homoseksualnost za jugoslavenske filmaše nije postojala sve do liberalizacije društva u drugoj polovini šezdesetih i pojave crnog talasa. Manifestno okrenut naličju socijalističke stvarnosti, crni talas izabrao je za protagoniste deklasirane tipove, od pijanaca i prostitutki do ideoloških otpadnika i ljudi “problematičnog” seksualnog opredjeljenja. U “Buđenju pacova” (1967.) bivši “ibeovac” Velimir Bamberg (Slobodan Perović) lista knjigu “Mađarska revolucija” Georgea Mikesa, nađenu na stoliću pokraj kauča na kojem spava njegov podstanar student (Milan Jelić), sve dok u njoj ne otkrije dve fotografije: na njima su student i Bambergov porodični prijatelj Milorad (Mića Tomić) u vrlo intimnim pozama. Pedanti bi tvrdili da film nije politički korektan prema gej populaciji, jer u završnici Bamberg nazove Milorada “pederčinom”, međutim nije za potcenjivanje činjenica da je jugoslavenski film napokon priznao da homoseksualci postoje. S njom ne treba osobito vezati opus redatelja “Pacova” Živojina Pavlovića, ali su scenaristi Gordan Mihić i Ljubiša Kozomara itekako važni kada su u pitanju gej likovi i situacije. U “Vranama” (1969.), filmu koji su sami i režirali i s njime pozvani u prateći program Cannesa, postoji izravna scena homoseksualnog snubljenja, dotad nezamisliva u domaćem filmu, a o “pederima” se neprekidno razglaba i u “Bubašinteru (1971.), koji je realizirao njihov prijatelj Milan Jelić, tumač biseksualnih likova u “Buđenju pacova” i “Vranama”. Junak “Bubašintera” povučeni je mladić (debitant Dragan Radulović), koji očito ima problema s potencijom, što izluđuje njegovu tetu (Gizela Vuković): njezin je brak propao zato što se udala za homoseksualca i sada je u panici da joj nećak ne pokaže slične sklonosti. “Bubašinter” tragikomično pokazuje kako očekivanja sredine mogu sputati pojedinca te da je različitost u takvom društvu upravo pogubna osobina. Za razliku od Mihića, pokojni je Kozomara imao biseksualne sklonosti i znao je s kakvim se predrasudama suočavaju junaci “Bubašintera”. Krajem šezdesetih godina jugoslavenska je kinematografija bila jedna od najradikalnijih u Evropi, a bavljenje homoseksualnošću vrlo je često predstavljalo provereno sredstvo provociranja. Krsto Papić imao je problema na pulskom festivalu 1970. godine, jer su neki članovi žirija smatrali da njegov film “Lisice” (1969.) relativizira komunističku vlast prizorom u kojem narod zdušno prihvaća pad moćnog mesnog političara, a još ga je donedavno nosio na rukama. Običnog je gledaoca puno više provocirala scena u kojoj se devojke, pre nego što će nevestu Višnju (Jagoda Kaloper) poveriti njenom suprugu, prepuštaju erotskim igrama u budućem bračnom krevetu. Sociolog bi to opisao kao latentno homoseksualnu situaciju devojaka u ruralnim sredinama koje sebi na taj način daju oduška, jer se još ne mogu privinuti uz muškarca, te dodao da se slične situacije događaju među muškarcima u vojsci, pa i u zatvoru, gde se neko preobuče u ženu kako bi izazivao provalu polnosti. Ipak, scena u “Lisicama” je zanimljiva, jer je nesvakidašnja i svedoči o razdoblju kada se nastojalo smišljati situacije koje u životu zasigurno postoje, ali ih film još nije zabeležio. Recimo, hvaljeni prvenac Miše Radivojevića “Bube u glavi (1970.) bavio se mladićem koji je sumnjičav prema svemu što mu društvo nudi, a kada završi na psihijatriji, ispostavi se da je njegov stres posledica toga što ga je silovao neki muškarac. Radivojević je scenu kakvu tada nije bilo moguće naći u svetskoj kinematografiji uprizorio u flash backu, prilično izravno, ali s modifikovanim zvukom, i verovatno je dve godine kasnije s ljubomorom gledao “Oslobađanje” Johna Boormana koje je zbog vrlo slične scene proglašeno najradikalnijim filmom toga razdoblja. U slovensko-hrvatskoj koprodukciji “Maškarada“ (1970.) Boštjan Hladnik snimio je scenu u kojoj maloletni sin glavne junakinje (Vida Jerman) onanira na mamina ljubavnika (Igor Galo), no nju mu je cenzura izbacila iz završne verzije (osamdesetih godina, kada se “Maškarada” iznova našla u kinima, scena je vraćena u film). Dušan Makavejev u svojoj je prvoj međunarodnoj produkciji “W. R. - misterije organizma” (1971.) doveo pred kamere poznatog njujorškog transvestita Jackiea Curtisa, prijatelja Andyja Warhola, a Lazar Stojanović, velika nada studija režije na beogradskoj filmskoj akademiji, u svom je diplomskom radu “Plastični Isus ” (1971.) - zbog kojeg je kasnije završio u zatvoru - poručio preko svoga glavnog glumca i kolege Tomislava Gotovca: “Prava je stvar snimati pedere!” Sednica komunističkog vrha u Karađorđevu ukinula je ne samo iluzije o osamostaljenju jugoslavenskih republika, nego i procvat i međunarodni proboj kinematografiji. U “olovnim godinama” koje su usledile sedamdesetih bavljenje homoseksualnošću opet je postalo nepopularno: u ekranizaciji romana Meše Selimovića “Derviš i smrt” nije ni spomenuta situacija u kojoj homoseksualni lobi nudi junaku pomoć u rešavanju njegovih problema. Gej motivi opet dobijaju pravo građanstva zahvaljujući Lordanu Zafranoviću, koji je u “Okupaciji u 26 slika” (1978.) prigodni politički sadržaj nakrcao provokativnom erotikom i nasiljem: samo je jedan lik u filmu homoseksualan, no broj latentno homoseksualnih situacija puno je veći. Nimalo slučajno, jer su njegovi uzori talijanski filmovi toga razdoblja - od “Vrta Finzi-Continija” i “Dvadesetog veka” do “Sumraka bogova” i “Salo: 120 dana Sodome” - u kojima je tema homoseksualnosti koji put bila glavni sastojak, a koji put začin bez kojega se ne može. Uostalom, u prikazivanju dekadencije građanskog društva, sve je bilo dopušteno, pogotovo ako bi se to poklopilo s osobnim sklonostima autora (Pasolini, Visconti). Za razliku od filmaša u čije se opuse ugledao, Zafranovića - uzgred, jedinog hrvatskog filmskog erotomana - uglavnom su zanimale žene, i to isključivo u heteroseksualnim odnosima. Oko muške homoseksualnosti obigravao je kao mačak oko vruće kaše (mačevanje polugolih Frane Lasića i Milana Štrljića u “Okupaciji”), a najdalje je otišao u sceni u filmu “Aloa - praznik kurvi”, u kojoj Stevo Žigon obgrli podjednako polunagog Ranka Zidarića. Bizarno što se poslije ispostavi da su njih dvojica otac i sin, ali ne i neobično: Zafranovića incest puno više opseda negoli homoseksualnost. Nakon Titove smrti, u maju 1980. godine, i u kinematografiji se primećuje nova liberalizacija. Najradikalniji joj je vesnik bio film “Dečko koji obećava” (1981.), priča o momku građansko- komunističkog pedigrea (Aleksandar Berček), kojeg lupe veslom po glavi i on poželi uživati neograničenu slobodu. Nekako slično kao i u “Plastičnom Isusu”, poimanje apsolutne slobode u bliskoj je vezi s pohvalom homoseksualnosti. U ključnoj sceni filma Berček i Dušan Kojić Koja iz kultne grupe Šarlo Akrobata pevaju usred prepunog beogradskog Studentskog kulturnog centra kako im je dosta devojaka i kako se žele prepustiti jedan drugome. Film je bio svojevrstan manifest novog talasa, kako muzičkog, tako i likovnog, no iako je redatelju Miši Radivojeviću povratio dotad poljuljanu reputaciju, dominantna autorska ličnost “Dečka koji obećava” bio je koscenarist Nebojša Pajkić, koji je doveo pred kamere gomilu svojih znanaca, od konceptualnog umetnika Koste Bunuševca do rokera Srđana Šapera i Vlade Divljana. Zvuči neverovatno, no ime dečka koji obećava je Slobodan Milošević, i to puno pre kosovskih govora čoveka koji se isto tako zvao, a čiji je sledbenik postao Berček. Zamah liberalizacije iskoristile su i srpske komedije, koje su se - sudeći po prikazivanju socijalističke depresije u serijalu “Laf u srcu” (1983.) - vratile na pozicije “Zajedničkog stana”. Zoran Čalić proslavio se jednim drugim serijalom, “Ludim godinama” (1978.), a novu franšizu započeo je komedijom “Ćao, inspektore!” (1985.), čiji je radni naslov bio “Operacija vazelin”. U njoj Bata Živojinović glumi lokalnog policajca Bokija (radi u okrugu Lepenskog Vira) kojeg pretpostavljeni nateraju da se ubaci u bandu homoseksualaca: što je toj bandi namera nikad ne doznajemo, jer na izravno Bokijevo pitanje njegov mu šef odgovara: “Nije važno”. “Ćao, inspektore!” ponire u najvulgarnije stereotipe sprdanja homoseksualcima, a nije puno suptilniji ni “Špijun na štiklama” (1986.) u kojem Milan Jelić kao da je zaboravio da je nekad režirao “Bubašintera”. Ovaj put je u pitanju komedija presvlačenja, beskrajno traljava srpska varijanta holivudskog klasika “Neki to vole vruće”, ali današnjeg bi gledaoca jedino mogla nasmejati scena u kojoj Boris Dvornik zaljubljeno lupa na vrata stana sekretarice koja mu se sviđa, i ne sluteći da je to preobučeni muškarac (Milan Gutović), koji se upravo kupa i nije mu pri ruci njegov pribor za maskiranje. Na neuporedivo većem nivou napravljena je “Lepota poroka” (1986.), film pokojnog Živka Nikolića u kojem Mira Furlan glumi seljanku na privremenom radu u ulcinjskom nudističkom kampu. Za tradicionalistu film poseduje prilično liberalan stav: iako joj se suprug ubije nakon što shvati da mu je žena iskusila čari seksa u troje (kako heteroseksualnog, tako i homoseksualnog) i da više ne želi voditi ljubav pokrivena lica i gotovo potpuno odevena, junakinja “Lepote poroka” prošla je putem oslobađanja čula i za nju više ništa neće biti isto. U filmu ima feminiziranih muškaraca (Boro Stjepanović) i muškobanjastih žena (Mira Banjac), no redatelj im se ne izruguje kao što je to slučaj u drugim srpskim komedijama toga razdoblja. Podcenjen u vreme premijere, film Miroslava Lekića “Dogodilo se na današnji dan” (1987.) mozaična je priča o sazrevanju mladeži 1963. godine i načičkana obiljem tadašnjih filmskih žurnala. Lekić je kasnije režirao veliki hit “Nož” po romanu Vuka Draškovića, no ovo mu je do danas najozbiljnije ostvarenje. Odličan scenario Deane Leskovar, među ostalim, bavi se i sve naglašenijom homoseksualnošću brata jedne od junakinja filma, koju tumači još mlada Olja Bećković, danas poznata srpska televizijska novinarka i komentatorka. Kako joj objašnjava Žarko Laušević, njen brat Uski možda je samo u privremenoj fazi, a možda je to i nešto trajno. Ako je potonji slučaj, pomoći nema. Od svih filmova iz osamdesetih, “Dogodilo se na današnji dan” najbolje je sažeo situaciju ljudi takve seksualne orijentacije. Raspadom Jugoslavije dogodilo se nešto neočekivano. Srpska kinematografija, koja je dotad često bavila problemom homoseksualnosti, odednom je to prestala (izuzetak je sjajno “Dupe od mramora” Želimira Žilnika, krcato alternativcima kojima se jebe za rat na Balkanu), a hrvatska - dotad vrlo stidljiva u tom pogledu - odjednom je to počela. Kao da je zahvaljujući državnoj samostalnosti stekla novu samosvest. Lukas Nola u svom je zanimljivom prvencu “Svaki put kad se rastajemo” (1994.), snimljenom u televizijskoj produkciji, predstavio prvi lezbejski par u hrvatskoj kinematografiji, koji igraju Ksenija Pajić i Nina Violić. Zašto lezbejke u priči koja se odigrava u pozadini rata? Zato što je trebalo malu junakinju filma, izbeglicu iz ratne zone, suočiti sa svetom koji je potpuno drukčiji od onoga koji je dotad upoznala i koji se za rat baš i ne zanima. Po priznanju Ksenije Pajić, prikazati gej vezu bila je poprilično delikatna stvar za režisera i glumice, pa su se scene - iako solidno odigrane - izgledale pomalo ukočeno. Lezbejskih motiva ima i u kasnijem Nolinu filmu “Rusko meso” (1997.), što nije ni čudno, budući da se radnja odigrava u javnoj kući, ali kolikogod ključni za zbivanja - završni obračun izbije zato što je vlasnik bordela (Ivo Gregurević) usmrtio ljubavnicu (Dijana Bolanča) jedne od svojih “radnica” (Ksenija Marinković) - oni zauzimaju malo mesta u scenama koje su ušle u film. Prava je senzacija stigla od neprofesionalnog redatelja Zvonimira Maycuga, čija je “Kalvarija ” (1996.) prvi hrvatski film s muškim ljubavnim parom u središtu radnje. Maycug je inače ponajbolji primer da alternativna, nezavisna produkcija sama po sebi stimulira bavljenje sadržajima kojih se službena kinematografija stidi. Filmaš, koji je krajem osamdesetih skandalizovao pornićem “Oaza”, procenio je da bi jednak odjek mogao postići ako za protagoniste uzme homoseksualce. Nije mu baš računica bila ispravna, jer nije pronašao distributera pa film gotovo niko nije vidio, no sudeći po zanimanju koje za njega upravo vlada, do kraja godine zasigurno će biti dostupan širokoj javnosti na DVD-u. Gledaoce koji ime Jakova Sedlara povezuju s hadezeovskim agitprop slikopisom “Četverored” i prigodnim dokumentarcima o Franji Tuđmanu i Anti Đapiću, treba upozoriti da je to redatelj koji je početkom osamdesetih postavio prvu zagrebačku gej predstavu, “Bent” Martina Shermana, a u “Agoniji” (1978.), adaptaciji Krležinog komada “U agoniji”, dokazao je da ga zanimaju sve vrste seksualnosti. Iako je inače nema u drami, on je prikazao scenu ljubakanja golišavih junakinja, Izabele Georgijevne i Madeleine Petrovne, i izazvao popriličnu sablazan na pulskom festivalu. Nives Ivanković i Zoja Odak hrabro su iznele scenu, a u Sedlarovu obranu treba reći da se klasici danas u pozorištu i puno radikalnije prekrajaju. Sedlar je posle režirao “Sjećanje na Georgiju” (2002.), po scenariju Nina Škrabe, čiji su protagonisti, bar nam se tako u početku čini, transvestit homoseksualac i časna sestra. S ta dva filma Sedlar se nametnuo kao režiser koji se ponajviše zanima za gej teme u savremenom hrvatskom filmu, dakako, sve dok ga s tog trona nije smenio Dalibor Matanić. Jednako kao i “Agonija” i “Sjećanje na Georgiju”, Matanićeve “Fine mrtve djevojke” (2002.) nastale su bez podrške fonda Ministarstva kulture, u privatnoj produkciji Alka filma Joze Patljaka. Uspeh “Finih mrtvih djevojaka” izazvao je poplavu gej filmova u regiji: u Srbiji je najpre snimljena lezbejska melodrama “Diši duboko” (2004.), o studentici koja prvi put započinje takvu vrstu odnosa, dok je Admed Imamović režirao je vrlo dobar film “Go West” (2005.), s Tarikom Filipovićem i Mariom Drmaćem u ulogama ljubavnog para koji mora preživeti u bosanskom ratnom haosu. Matanićev film razlikuje se od spomenutih, jer je izrazito socijalno kritičan, ističući homofobičnost kao predrasudu koju je danas sramota podržavati. Na istom je tragu i njegov kasniji televizijski film “Volim te” (2005.), priča o heteroseksualcu koji pogrešnom transfuzijom dobije AIDS i nađe se u situaciji u kojoj su i mnogi homoseksualci. Zahvaljujući filmovima Matanića, Sedlara i Nole, moglo bi se pomisliti da je Hrvatska u prvom krugu kinematografija kojima se ne može prebaciti homofobija. Procenu, međutim, donekle menja epski spektakl Antuna Vrdoljaka “Duga mračna noć ”. Jedan od protagonista toga filma je nemački časnik Ressler (Vili Matula), kojem nije nikakav problem narediti pokolj seljaka, među kojima je puno žena i dece, i to tako što se žrtve okruži senom i zatim zapali. Naredbu provodi njegov proteže Jozef Schmidt (Alen Liverić), koji se Ressleru očito fizički sviđa, ali ga to ne sprečava da momka još jednom uvali u nevolje tako da ga natera da izda svoju obitelj, simpatizere partizana. Oba su lika krajnje negativna, no u pitanju je dvostruka negacija - likovi su moralno neprihvatljivi likovi, a pritom i seksualno nastrani. Može se prigovoriti da nešto slično ima i u Viscontijevu “Sumraku bogova”, no to poređenje nije održivo (uostalom, Vrdoljaku je homoseksualnost odvratan, a Viscontiju baš i ne): u potonjem filmu Helmut Berger tumači lik veći od života, a preobraćanje junaka ambivalentne seksualnosti u nacistu svojevrsno je prikazivanje istorije kao demona. Da je Vrdoljakov film nastao u Americi ili zapadnoj Evropi, gej organizacije bojkotovale bi snimanje. Kako to u nas još nije moguće, najpametnije je zaboraviti da smo - makar i nakratko - uopšte ušli u “dugu mračnu noć”.

Danilo Ikodinovic se seca nesrece

Danilo - Dača Ikodinović juče je probuđen iz plitke kome, u kojoj su ga prethodnih dana držali lekari. U prvom kontaktu sa lekarima, Ikodinović je komunicirao pogledom i klimanjem glave, a kako nezvanično saznajemo, on se seća noći u kojoj je teško nastradao. Takođe, saznajemo da su hirurzi konačno uspostavili krvotok u njegovoj povređenoj desnoj ruci, pa je zasad isključena mogućnost amputacije! - Ikodinović se, nakon što su ga probudili, svega seća! On ne može da govori, pošto je intubiran, ali izgleda da je njegov sportski organizam pobedio. Činjenica da u udesu nije povređena glava, najzaslužnija je za to što se on svega seća. To je i dokaz dobrog neurološkog stanja - rekao je naš izvor iz novosadskog Kliničko-bolničkog centra. Kako saznajemo, Danilo je i dalje priključen na aparate koji obavljaju najvitalnije funkcije umesto njegovih organa, jer skidanje sa njih mora da bude postepeno. Odluku da Daču vrati u svesno stanje, doneo je konzilijum Kliničko-bolničkog centra, uz konsultacije sa beogradskim timom lekara, koji su prethodnih dana obišli teško povređenog vaterpolo asa. - Na takav potez lekari su se odlučili kako bi sačuvali prirodnu energiju Ikodinovićevog organizma - kaže naš izvor, dodajući da se lekari nadaju da će posle najnovijih analiza biti u prilici da Daču prebace iz šok sobe na odeljenje intenzivne nege. Ono što i dalje zabrinjava novosadske hirurge je činjenica da Ikodinović još nije izašao iz neposredne životne opasnosti, kao i to da tek sada predstoje najbitnija ispitivanja njegovog centralnog nervnog sistema, što se nije moglo učiniti dok je bio pod anesteticima. Od trenutka prijema u bolnicu, Iekari su morali da saniraju najteže povrede, poput vratne aorte, koju je u trenutku udesa pocepala ključna kost. Iako je pred Ikodinovićem izuzetno dug period oporavka, lekari su, kako saznajemo, nakon njegovih prvih reakcija po buđenju sve optimističniji. Ipak, s obzirom na težinu povreda, oprez je i dalje krajnje neophodan, saznaje „Alo!“. Dača je, kako saznajemo, svestan da mu je ruka uništena i da će posle oporavka moći samo grubo da je pomera. Počeo je da prepoznaje likove oko sebe, ali neće se sećati 90 odsto stvari iz bolnice. Možda će pokušavati da rekonstruiše događaje koji su se dogodili i likove koji su ga posećivali, ali se neće sećati detalja. -------------------------------------------------------------------------------- Prva noć bila najkritičnija Danilo Ikodinović je primljen u Klinički centar Vojvodine 27. juna sa povredama krvnih sudova desne ruke opasnim po život, nakon saobraćajne nesreće koja se dogodila na putu Zrenjanin - Novi Sad. Komplikovana operacija spasavanja Dačine ruke trajala je čitave noći, a za zahvate koji su na proslavljenom sportisti izvršeni utrošeno je pet litara krvi. Petog dana od prijema u bolnicu, Ikodinović je prvi put otvorio oči i nakratko pomerao noge i levu ruku. Deset dana posle nesreće i nakon više od 255 intervencija koje su lekari izvršili, kroz Dačinu teško povređenu ruku potekla je krv. Hirurzi su ipak imali razloga za brigu jer je 13. jula infekcija ponovo ozbiljno ugrozila Ikodinovićevu desnicu. Nataša ga stalno posećuje Nataša Bekvalac, Ikodinovićeva supruga, i juče je, kao i prethodnih dana, bila Dači u poseti. Svog „mini morisa“ parkirala je ispred klinike za ortopediju oko 12 sati, nakon čega je sa pakovanjem pelena, koje je nosila u rukama, ušla na kliniku za anesteziju i reanimaciju, gde Dača tri nedelje bije bitku života.

KAKO VAM SE SVIDJA ESTADNI BLOG

IZNESITE SVOJE MISLJELJE O ESTRADNOM BLOGU.

UMRLA NAJSTARIJA BLOGERKA SVETA

Jedna Australijanka, koja je proglašena za najstariju "blogerku" sveta, umrla je u 109. godini, dve nedelje nakon što je postavila poslednju poruku na svom Internet sajtu, saopštio je njen praunuk. Oliva Rajli napisala je ukupno 74 poruke na svom blogu, prvo na www.allaboutolive.com.au a potom na http://worldsoldestblogger.blogspot.com. Prijateljica joj je početkom prošle godine objasnila šta su blogovi i od tada je Oliva Rajli redovno koristila Internet. "Preminula je u subotu, 12. jula", navodi se u poruci na njenom sajtu. "Za njom će žaliti hiljade njenih prijatelja s Interneta, stotine potomaka i drugi rođaci." Oliva Rajli, koja je u junu smeštena u dom za stara lica u Sidneju, u poslednjoj poruci na blogu, 26. juna, zahvalila je "prijateljima s Interneta" na podršci i na brojnim i-mejlovima. "Sa njom su redovno komunicirali ljudi čak iz Rusije i Amerike", rekao je njen praunuk Daren Stoun.

Zdravko Čolić održao veliki koncert u Hrvatskoj

Zvezda koja na našoj estradnoj sceni traje duže od trideset godina, Zdravko Čolić je sa četrdeset muzičara napravio koncert za pamćenje sinoć u Puli. Čuvena „Arena“ bila je krcata, uspelo je da uđe oko 9.000 ljudi, dok je nekoliko hiljada ostalo ispred dvorane. Prelepi ambijent stare rimske „Arene“ bio je posebno inspirativan za Čolu koji je publici pevao puna tri sata. Megazvezda bivše države, koju i danas vole pripadnici svih generacija, poslednji put je nastupio u pulskoj „Areni“ pre šest godina kada je koncert pred oko osam hiljada gledalaca prekinulo olujno nevreme. Pula je juče doslovno bila u znaku Čolićevog koncerta, a gomila hitova iz njegove bogate četrdesetogodišnje karijere bacila je u trans kako majke, tako i ćerke, koje su u publici ipak bile najbrojnije. Čola se vratio i da otpeva dva bisa, a publika je horski pevala stare pesme „Kristina“, „Podlugovi“ i „Zvao sam je Emili“. - Bilo je divno. Nije bilo kiše kao prethodni put, kada sam pre pet godina nastupao u Puli. Sve je fantastično funkcionisalo, mene inspiriše ovaj divan ambijent, koji daje utisak kao da je vreme stalo i da si zaista u starom Rimu. Sve mi je nekako išlo naruku - priča Čola za „Blic“ i dodaje: „Publika je, čini mi se, najviše bila oduševljena horskim pevanjem novih pesama kao što su ‘Mangupska’, ‘Svadbarskim sokakom’ i ‘Merak’.

Ubistva poznatih ličnosti od 1990 do 2001

Od 1990. godine do danas u Beogradu je ubijeno 30 političara, policajaca, ljudi na razne načine povezanih sa policijom, biznismena i pripadnika podzemlja Neki od njih bili su sve od toga; većina je imala barem dve-tri veze tog tipa. Nijedno od tih ubistava nije rasvetljeno, a većina pokazuje iste taktičko-operativne karakteristike, tzv. rukopis počinilaca. Glavne karakteristike su: odlična obaveštajno-tehnička priprema; hladnokrvnost i drskost (verovatno podstaknute obećanjima da neće biti ozbiljne istrage); logistika (mnogo novca, saučesnika, vozila, telekomunikacija, sigurnih stanova); planiranje i taktičko-bezbednosna zaštita posle izvršenja – dakle uspešna bekstva i skrivanja. Glavna karakteristika je upravo činjenica da su sva ta ubistva ostala nerasvetljena – uprkos velikim ljudskim, tehničkim, stručnim, političkim i finansijskim resursima MUP-a Srbije i njegovih nadležnih službi. Devetnaest ubistava dogodilo se u vreme dok je šef Službe/Resora državne bezbednosti MUP-a Srbije bio Jovica Stanišić, a jedanaest kada je na taj položaj došao gen. Rade Marković. Stanišić je za šefa Državne bezbednosti postavljen 1991. godine, a smenjen je 27. oktobra 1998, kada je na to mesto postavljen gen. Marković (smenjen februara 2001). ANDRIJA LAKONIĆ LAKI – Ubijen u lokalu "Nana" na Senjaku 23. marta 1990. Za ubistvo je – u dogovoru sa policijom i tužilaštvom – bio optužen Darko Ašanin (oslobođen oktobra 1990). Pravi ubica je – po svemu sudeći – Veselin Vukotić, i dalje na slobodi. Iako ne spada u ovu seriju, pominjemo ga zbog umešanosti SUP-a Beograd (Miroslav Bižić) i SDB SSUP-a Jugoslavije (Božidar Spasić i drugi). Lakonić je bio saradnička veza policije, kao i Vukotić i Ašanin. BRANISLAV MATIĆ BELI – Istaknuti član i finansijer Srpskog pokreta obnove (držao auto-otpade, umešan u organizovane krađe motornih vozila), ubijen 3. avgusta 1991. godine dok je izlazio iz svog automobila u delu Beograda u kojem je stanovao. Zaseda, više počinilaca, automatsko oružje. ISO LERO DŽAMBA – Poznati beogradski kriminalac. Nestao 23. septembra 1992. posle tuče u kockarnici na šestom spratu Beograđanke. Leš nije nađen; smatra se mrtvim. Videti slučaj Vuleta Gojaka. ALEKSANDAR KNEŽEVIĆ KNELE – Sa 21 godinom bio je najmlađa "zvezda" beogradskog podzemlja. Imao jake policijske veze. Pronađen je mrtav 28. oktobra 1992. godine u sobi beogradskog hotela "Hajat". Upad, pištolj malog kalibra sa prigušivačem, jedan počinilac. GEORG STANKOVIĆ ŽORŽ – Ubijen kod Merkatora 1. oktobra 1993. Čuveni beogradski gangster starije generacije. Zaseda, jedan počinilac, automat sa prigušivačem. RADOJICA NIKČEVIĆ – Biznismen za koga se kaže da je imao bliske veze sa službom državne bezbednosti, ali i sa Arkanom, ubijen je 7. oktobra 1993. godine ispred svoje kancelarije na Dedinju. Njegove poslove preuzima Arkanov kum Đovani di Stefano. Zaseda, dva počinioca, revolver velikog kalibra. GORAN VUKOVIĆ MAJMUN – Ubica Ljube Magaša Zemunca, šef jednog ogranka beogradskog podzemlja, ubijen je 12. decembra 1994. godine dok je ulazio u svoja kola u centru Beograda. Zaseda, dva počinioca, automatsko oružje. DRAGAN POPOVIĆ DADILJA – Ubica Ranka Rubežića (1985) i poznati gangster. Ubijen 17. jula 1995, usred bela dana, na Topličinom vencu. Devojka koja je bila u njegovom društvu, uspela je da pobegne, lakše ranjena. Jedan počinilac, automatsko oružje. DRAGAN RADIŠIĆ – Inspektor Odeljenja za krvne i seksualne delikte SUP-a Beograd. Ubijen 1. februara 1996. u ulazu svoje kuće. Zaseda, jedan počinilac, automat sa prigušivačem. MIROSLAV BIŽIĆ BIŽA – Privatni detektiv i bivši policajac, umešan u slučaj Lakonić ("Nana", 1990), ali i u niz drugih poslova, ubijen je 21. maja 1996. godine ispred Merkatora u Novom Beogradu. Zaseda, jedan počinilac, automat sa prigušivačem. BOŽIDAR STANKOVIĆ BATICA – Sin Žorža Stankovića. Ubijen na Novom Beogradu 23. juna 1996, sa Branislavom Milutinovićem. Zaseda, jedan počinilac, automatsko oružje. ZORAN STEVANOVIĆ – "Major" Srpske dobrovoljačke garde, koju je osnovao Željko Ražnatović Arkan, ubijen je 30. avgusta 1996. ispred hotela "Metropol" u Beogradu. Hrvatske vlasti su ga uhapsile na Baniji krajem 1990. zajedno sa Ražnatovićem i još dvojicom kada je u njihovom džipu pronađena veća količina oružja. Zaseda, jedan počinilac, automat sa prigušivačem. ZORAN DIMITROV ŽUĆA – Viđeni pripadnik voždovačke ekipe, više puta meta atentata. Ubijen 6. oktobra 1996. na Konjarniku. Zaseda, jedan počinilac, automatsko oružje. RADE ĆALDOVIĆ ĆENTA – Poznata ličnost beogradskog podzemlja, ubijen je 14. februara 1997. godine u svojim kolima blizu Kluba književnika u Beogradu. Uz njega je stradala i Maja Pavić, kao "kolateralna žrtva". Zaseda, dva počinioca, automatsko oružje. VLADA KOVAČEVIĆ TREF – Biznismen i bliski prijatelj Marka Miloševića, sina bivšeg jugoslovenskog predsednika Slobodana Miloševića, ubijen je 20. februara 1997. godine ispred beogradskog Centra "Sava". Zaseda, jedan počinilac, pištolj. RADOVAN STOJIČIĆ BADŽA – Vršilac dužnosti ministra unutrašnjih poslova Srbije, načelnik Resora javne bezbednosti MUP-a, ubijen je 10. aprila 1997. godine u beogradskom restoranu "Mamma mia". Upad, jedan počinilac, automat sa prigušivačem. VUKAŠIN VULE GOJAK – "Major" Srpske dobrovoljačke garde ubijen je 6. septembra 1997. ispred svoje diskoteke "Ric" u Beogradu, na Košutnjaku. Bio je šef obezbeđenja kockarnice u palati Beograđanka kada se u septembru 1992. izgubio svaki trag Isi Leru Džambi, vođi dorćolskih prestupnika. Zaseda, snajperska puška. ZORAN TODOROVIĆ KUNDAK – Generalni sekretar Jugoslovenske levice ubijen je 24. oktobra 1997. godine u Novom Beogadu, ispred sedišta kompanije "Beopetrol", čiji je bio direktor. U atentatu je ranjen njegov službenik. Zaseda, dva počinioca, pištolj. JUSUF JUSA BULIĆ – Vlasnik više kladionica i fudbalskog kluba Železnik ubijen je 1998. godine dok je izlazio iz jednog beogradskog kafića. Za njega se veruje da je bio blizak Željku Ražnatoviću Arkanu. Zaseda. DARKO AŠANIN – Beogradski gangster, čije je ime vezivano za afere u podzemlju, trgovinu narkoticima i ubistvo Andrije Lakonića marta 1990. u beogradskoj diskoteci Nana, ubijen je 30. juna 1998. u svom kafiću Koloseum na Dedinju. Upad, jedan počinilac, automatsko oružje. DRAGAN SIMIĆ – Mladi i ambiciozni policijski pukovnik, načelnik Odeljenja unutrašnjih poslova opštine Savski venac, najznačajnije opštine u gradu, ubijen je 8. jula 1999. u ulici Save Kovačevića u Beogradu. Zaseda. MILORAD VLAHOVIĆ – Policijski pukovnik, pomoćnik načelnika kriminalističke službe (UZSK) SUP-a Beograd ubijen je 11. marta 1999. godine ispred Sportskog centra Košutnjak. Zaseda, snajperska puška. SLAVKO ĆURUVIJA – Vlasnik beogradskog dnevnika "Dnevni telegraf" i nedeljnika "Evropljanin" ubijen je 11. aprila 1999. ispred svog stana u Svetogorskoj ulici 35, u centru Beograda, za vreme vazdušnih napada NATO-a na Jugoslaviju. Atentatu je prethodio napad na Ćuruviju u državnim medijima. Državna bezbednost ga je pratila celog dana, do pred samo ubistvo. Zaseda, dva ili tri počinioca, pištolj. ZORAN ŠIJAN – Bivši šampion Evrope u kik-boksu, vođa tzv. surčinskog klana kriminalaca ubijen je 27. novembra 1999. godine na uglu ulica Nemanjine i Svetozara Markovića u Beogradu. Zaseda.Bivši muž folk pevačice Goce Božinovske ŽELJKO RAŽNATOVIĆ ARKAN – Biznismen, saradnik SDB-a, bivši komandant Srpske dobrovoljačke garde i predsednik Stranke srpskog jedinstva, optužen u Hagu za ratne zločine, ubijen je 15. januara 2000. u holu beogradskog hotela Interkontinental. Upad, više počinilaca, pištolji; suđenje u toku, ali do sada bez rezultata. PAVLE BULATOVIĆ – Savezni ministar odbrane ubijen je 7. februara 2000. u restoranu fudbalskog kluba Rad. Tom prilikom lakše su ranjeni direktor YU Garant banke iz Beograda Vuk Obradović i upravnik restorana Rad Mirko Knežević. Upad, jedan počinilac, automatsko oružje. RADOSLAV TRLAJIĆ – Jedan od najpoznatijih predstavnika beogradskog podzemlja, pripadnik tzv. novobeogradskog ganga, ubijen je 26. februara 2000. ispred ulaza u zgradu broj 142 u ulici Ivana Ribara na Novom Beogradu. Zaseda. BRANISLAV LAINOVIĆ DUGI – Novosadski biznismen i bivši komandant paravojne Srpske garde ubijen je 21. marta 2000. u Ustaničkoj ulici ispred parkinga kod hotela Srbija u Beogradu. Zaseda, jedan počinilac, pištolj. ZORAN DAVIDOVIĆ ĆANDA – Biznismen i tzv. žestoki momak sa beogradskih ulica ubijen je 23. marta 2000. po povratku iz Novog Sada sa sahrane Branislava Lainovića Dugog. Ubijen je na uključenju na autoput Zagreb-Beograd kod fabrike Grmeč. Sa njim je poginuo i njegov saputnik Ivan Stojanović. Bili su u automobilu kome je trebalo da bude Zoran Uskoković Skole. Zaseda, dva počinioca, automatsko oružje. U to vreme dečko Jelene Karleuše. ŽIKA PETROVIĆ – Generalni direktor JAT-a ubijen je 25. aprila 2000. ispred svoje kuće u ulici Jaše Prodanovića broj 20 u Beogradu. Zaseda, jedan počinilac, pištolj. ZORAN USKOKOVIĆ SKOLE – Beogradski biznismen, čije je ime pominjano u vezi sa ubistvom Željka Ražnatovića Arkana, ubijen je 27. aprila 2000. u vatrenom okršaju u beogradskom naselju Vidikovac. Sa njim je poginuo i njegov telohranitelj, policajac Miloš Stevanović. Jurnjava automobilima, dva počinioca, automatsko oružje.

IKODINOVIĆ,PONOVO OPERISAN-LEKARI OPTIMISTIČNI

ZDRAVSTVENO stanje vaterpoliste Danila Ikodinovića juče je bilo nešto bolje, ali je on i dalje u kritičnoj fazi. Lekarski tim Urgentnog centra Kliničkog centra "Vojvodina" u Novom Sadu juče je bio prinuđen da ga ponovo operiše, a operacija je, prema izjavi načelnika hirurgije Zorana Đermanova, protekla dobro. - Zdravstveno stanje Danila Ikodinovića nije se pogoršalo posle nove hirurške intervencije. Svi vitalni parametri u prepodnevnim časovima su stabilni, i to sigurno može da nas ohrabri. Ovih dana biće još operacija - rekao je Đermanov. Svi uz Daču On je naglasio da se Ikodinović i dalje nalazi u kontrolisanom besvesnom stanju i da je rano govoriti kada će biti skinut s aparata. - Namerno ga držimo na aparatima da bi sačuvao životne rezerve. Anesteziju doziramo tako da Ikodinović protiv aparata ne mora da se bori i da troši dragocenu snagu - rekao je Đermanov, i dodao da Ikodinović pomera nepovređenu ruku i noge kada mu lekari smanje anesteziju. Na novinarsko pitanje da li postoji mogućnost da vaterpolisti amputiraju desnu ruku, načelnik Đermanov je odgovorio da će to, "ako bude potrebno, biti urađeno", ali da "u ovom trenutku nema razloga za takvom intervencijom". Ikodinovićeva porodica, prijatelji i saigrači iz vaterpolo reprezentacije Srbije i juče su se okupili ispred bolnice, raspitujući se za njegovo zdravlje i moleći se za njegovo oporavak. Tokom operacije, kako GAZETA nezvanično saznaje, Ikodinovićeva supruga, pevačica Nataša Bekvalac, bila je u zgradi sa koleginicom Anom Kokić, njenim dečkom Nikolom Rađenom i dugogodišnjim prijateljem Mladenom Baronom. Posle operacije Nataša je nakratko izašla ispred zgrade Kliničkog centra, gde ju je utešio otac Dragoljub Bekvalac. Mora da bude dobro! Lekari Nataši s vremena na vreme dozvoljavaju da uđe u sobu za reanimaciju u kojoj se Ikodinović nalazi. Uprkos Danilovom nesvesnom stanju, prema kazivanju njenih prijatelja, Nataša veruje da on oseća njeno prisustvo. - Samo da mi on bude dobro i da se probudi! Lako ćemo nas dvoje posle sve pregrmeti! - rekla je Nataša prijateljima okupljenim ispred bolnice, ne skrivajući suze. Ikodinovićeva majka Dušanka, za koju je poznati sportista posebno vezan, uglavnom nemo posmatra sve što se dešava u bolnici u kojoj se nalazi njen sin. Znajući za njihovu povezanost, Bekvalčeva vodi računa i o njoj, tešeći je i hrabreći je rečima: - Mora sve da bude dobro, mora! Ikodinovićeve kolege iz nacionalnog tima Dejan Savić, Vanja Udovičić, venčani kum Vladimir Vujasinović, Gojko Pijetlović i Stefan Mitrović šetali su po krugu bolnice čekajući vesti o prijatelju iz reprezentacije. - Dolazimo na smenu u bolnicu da saznamo nešto novo o našem drugaru - rekao je Vanja Udovičić, koji će već danas sa kolegama iz reprezentacije otputovati u Malagu na Evropsko prvenstvo. Bila i ministarka Juče po podne u Klinički centar stigla je i ministarka za omladinu i sport Snežana Samardžić-Marković, koja se u razgovoru sa Đermanovim bliže upoznala sa stanjem povređenog vaterpoliste. - Došla sam da se uverim o zdravlju Ikodinovića i rekli su mi da je stanje stabilno. Čula sam se u nedelju sa ministrom zdravlja Tomicom Milosavljevićem, koji mi je saopštio da Ikodinović ima dobru negu i da je u dobrim rukama - rekla Markovićeva. Danilo Ikodinović teško je povređen u saobraćajnoj nesreću u petak uveče kod Kaća, na putu Zrenjanin - Novi Sad, kada je motorom "jamaha" udario u automobil "jugo" koji je počeo preticanje traktora sa cisternom. Tom prilikom zadobio je težak prelom desne nadlaktice, što je na ruci izazvalo kidanje krvnih sudova i živaca.

«Prethodni   1 2